Toon ID

Toon ID

Toon ID
  • Home
  • Campagne informatie
  • Nieuws
  • Voor Consumenten
  • Voor Slijters
  • Contact

De Volkskrant: ‘Reclame Code Commissie is niet geheel tandeloos’

  • Nieuws

De Volkskrant besteedt vandaag aandacht aan de Reclame Code Commissie. De uitspraken van deze commissie zijn geen vonnissen, maar slechts aanbevelingen. Toch blijft het werk van de Reclame Code Commissie volgens De Volkskrant niet zonder effect.

Uit het artikel:

‘Dertien keer is Wijnvoordeel.nl al op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie, binnen één jaar, de laatste keer in augustus. Telkens voor hetzelfde vergrijp: de webshop, een van de grootste in wijn, biedt kortingen van veel meer dan 50 procent. Dat mag niet, zo heeft de bedrijfstak van drankproducenten en -handelaren met zichzelf afgesproken. Voor hetzelfde vergrijp is Wijnbeurs.nl, van dezelfde eigenaar als Wijnvoordeel, ook al zes keer ‘veroordeeld’. […]

Aan de lopende band constateert de Reclame Code Commissie dat de regels weer eens zijn overtreden. In het tweede kwartaal deed de RCC 119 uitspraken: 39 klachten werden afgewezen, 78 keer kreeg de klager gelijk. In twee gevallen werd een andere oplossing gevonden.

Maar de uitspraken van de RCC zijn geen vonnissen, maar slechts ‘aanbevelingen’, en lang niet alle bedrijven trekken zich iets aan van die uitspraken. De RCC heeft dan maar weinig middelen over. Een normale uitspraak wordt gewoon op de site van de RCC gezet. Maar bij hardnekkige recidivisten besluit de Commissie soms tot zijn uiterste machtsmiddel: er wordt een persbericht verspreid, een ‘alert’. Dat is dit jaar vier keer gebeurd. Laatst nog voor Bakker Hillegom.’

Het volledige artikel is terug te lezen via Blendle.

2 november, 2016 Toon-ID

Post navigation

STIVA: ‘Alcoholmanifest is misleidend, Nederlanders drinken steeds verantwoorder’ → ← RIVM-rapport tegengesproken door drie economen van de Erasmus Universiteit

Nieuws

Koninklijke SlijtersUnie en SpiritsNL lanceren TOON-ID

Koninklijke SlijtersUnie en SpiritsNL lanceren TOON-ID

PERSBERICHT  Den Haag, 1 december 2016 Koninklijke SlijtersUnie en SpiritsNL lanceren TOON-ID De Koninklijke Nederlandse Slijtersunie (KSU) en de vereniging voor distillateurs SpiritsNL hebben de [...]

More Info

Maatregelen tegen alcoholreclame via social media effectief voor scholieren

Gisteren verscheen op de website Nationale Onderwijsgids onderstaand artikel: R2 Research heeft eerder dit jaar een onderzoek uitgevoerd naar het bereik van alcoholreclame op sociale media. [...]

More Info

Column: Een handreiking

De Tweede Kamer behoeft het zichzelf niet al te moeilijk te maken. Als de Kamercommissie afgaat op de feiten, kan het debat met staatssecretaris Martin van Rijn over alcohol en […]

More Info

nrc next: ‘Los op Mallorca, maar niet op tv’

Gisteren besteedde nrc next aandacht de aanpassingen aan het televisieprogramma ‘Oh Oh Daar Gaan We Weer’, na klachten vanuit de alcoholbranche. Uit het artikel, dat via Blendle terug [...]

More Info
Copyright Toon-ID | RAP-IT.NL