Toon ID

Toon ID

Toon ID
  • Home
  • Campagne informatie
  • Nieuws
  • Voor Consumenten
  • Voor Slijters
  • Contact

Koninklijke SlijtersUnie en SpiritsNL lanceren TOON-ID

  • Nieuws
toonide-nieuws

PERSBERICHT 

Den Haag, 1 december 2016

Koninklijke SlijtersUnie en SpiritsNL lanceren TOON-ID

De Koninklijke Nederlandse Slijtersunie (KSU) en de vereniging voor distillateurs SpiritsNL hebben de handen ineengeslagen voor de campagne en de website Toon-ID.nl.

Betere naleving van de Drank- en Horecawet staat voorop

De wet is duidelijk: slijters, supermarkten, horeca en (sport)kantines mogen geen alcoholhoudende drank verkopen aan personen jonger dan 18 jaar. Dat gaat in verreweg de meeste gevallen goed maar de praktijk laat zien dat extra aandacht voor dit verbod helpt om het nog beter na te leven. Daarom hebben de KSU en SpiritsNL een goed zichtbare sticker ontwikkeld die duidelijk maakt dat personen onder de 25 jaar altijd een geldig identiteitsbewijs (ID) moet tonen als zij bij de slijter wijn, gedistilleerde drank of bier willen kopen. Er zijn twee varianten: één sticker van Toon-ID.nl kan op de binnenkant van de winkelruit bevestigd worden en de andere sticker kan in de winkel bevestigd worden, bij voorkeur bij de kassa. Ook is nog een extra exemplaar van NIX<18 meegestuurd.

KSU en SpiritsNL raden slijters aan de sticker duidelijk zichtbaar in de slijterij te plaatsen.

Het is dan voor iedere klant duidelijk waar hij aan toe is:

  • Onder de 18 jaar wordt geen alcohol verkocht.
  • Klanten onder de 25 jaar tonen een geldig ID als zij alcohol willen kopen.

Ron Andes, voorzitter KSU: met dit gezamenlijk initiatief wil de KSU duidelijk maken dat zelfstandige slijters de naleving van de Drank- en Horecawet zeer serieus nemen. Slijters nemen een unieke plek in bij de verkoop van vooral sterke drank en dragen dan ook extra verantwoordelijkheid om alcoholmisbruik tegen te gaan. Het is gewoon heel belangrijk de legimitatieplicht nauwgezet na te komen. De slijter is een vakman en met campagne kan hij dat nog meer onderstrepen.

SpiritsNL directeur Joep Stassen: slijters zijn voor de distillateurs natuurlijk van groot belang. Alcoholmisbruik en zeker door minderjarige moet tegengegaan worden en op deze praktische wijze helpen wij slijters graag.

VVD-Kamerlid Erik Ziengs ontving vandaag uit handen van beide organisaties de eerste sticker met het Toon-ID-logo er op. Ziengs is blij met dit eigen initiatief van de sectoren:

“We willen allemaal dat de regels nageleefd worden maar een steun in de rug met een simpele maar duidelijke boodschap helpt daar natuurlijk bij. Juist de slijters als specialisten kunnen en moeten het goede voorbeeld geven. De goede wil is er en met deze actie zal de boodschap voor iedereen alleen maar duidelijker worden”.

erik-ziengs-met-eerste-toon-id-sticker

VVD-Kamerlid Erik Ziengs ontvangt de eerste sticker met het toon-id logo

Uitrol van de actie in de drukste decembermaand

Alle leden van de KSU zullen de sticker voor gebruik in de winkel toegestuurd krijgen. December is traditioneel de drukste maand voor slijters en dat geeft direct de juiste aandacht voor de actie. De website www.toon-id.nl is vandaag ook actief.

Voor inlichtingen:

Ron Andes, voorzitter KSU                       : tel. 06-3434 5222

Joep Stassen, directeur SpiritsNL            : tel. 06-2128 7509

1 december, 2016 Toon-ID

Post navigation

← Maatregelen tegen alcoholreclame via social media effectief voor scholieren

Nieuws

Maatregelen tegen alcoholreclame via social media effectief voor scholieren

Gisteren verscheen op de website Nationale Onderwijsgids onderstaand artikel: R2 Research heeft eerder dit jaar een onderzoek uitgevoerd naar het bereik van alcoholreclame op sociale media. [...]

More Info

Column: Een handreiking

De Tweede Kamer behoeft het zichzelf niet al te moeilijk te maken. Als de Kamercommissie afgaat op de feiten, kan het debat met staatssecretaris Martin van Rijn over alcohol en […]

More Info

nrc next: ‘Los op Mallorca, maar niet op tv’

Gisteren besteedde nrc next aandacht de aanpassingen aan het televisieprogramma ‘Oh Oh Daar Gaan We Weer’, na klachten vanuit de alcoholbranche. Uit het artikel, dat via Blendle terug [...]

More Info

Bob-campagne: in 15 jaar meer dan halvering van overtreders

Gisteren verspreidde de Rijksoverheid onderstaand nieuwsbericht: Alcohol en verkeer gaan niet samen, daar is vrijwel iedereen het mee eens. Na 15 jaar is de Bob-campagne een begrip geworden en is [...]

More Info
Copyright Toon-ID | RAP-IT.NL