Campagne informatie

De Koninklijke Nederlandse Slijtersunie (KSU) en de vereniging voor distillateurs SpiritsNL hebben de handen ineen geslagen voor de campagne en de website Toon-ID.nl.
De wet is duidelijk: slijters, supermarkten, horeca en (sport)kantines mogen geen alcoholhoudende drank verkopen aan personen jonger dan 18 jaar. Dat gaat in verreweg de meeste gevallen goed maar de praktijk laat zien dat extra aandacht voor dit verbod helpt om het nog beter na te leven. Daarom hebben de KSU en SpiritsNL een goed zichtbare sticker ontwikkeld die duidelijk maakt dat personen onder de 25 jaar altijd een geldig identiteitsbewijs (ID) moet tonen als zij bij de slijter wijn, gedistilleerde drank of bier willen kopen. Er zijn twee varianten: één sticker van Toon-ID.nl kan op de binnenkant van de winkelruit bevestigd worden en de andere sticker kan in de winkel bevestigd worden, bij voorkeur bij de kassa. Ook is nog een extra exemplaar van NIX<18 meegestuurd. De stickers zijn ook eenvoudig te verwijderen.

Wij raden slijters aan de sticker duidelijk zichtbaar in de slijterij te plaatsen. Het is dan voor iedere klant duidelijk waar hij aan toe is:

  • Onder de 18 jaar wordt geen alcohol verkocht.
  • Klanten onder de 25 jaar tonen een geldig ID als zij alcohol willen kopen.

De stickers en de website www.toon-id.nl worden gelanceerd in de maand die traditioneel het drukst is voor de slijters, de feestmaand december.

De KSU en SpiritsNL vinden het belangrijk dat hun producten niet door mensen onder de 18 jaar gekocht en geconsumeerd worden. De slijter kan zich met deze campagne nog meer onderscheiden als de vakman op het gebied van zijn producten en de klant weet waar hij aan toe is bij de vakman: hier wordt de wet nageleefd, hier verkoopt men niet aan minderjarigen en tonen klanten onder de 25 jaar hun ID.